کلینیک جراحی زیبایی دکتر کریمیان
رزرو سریع و آسان نوبت ملاقات
عوارض عمل بینی

مهم ترین عوارض عمل بینی | عوارض عمل بینی در پیری

امروزه جراحی بینی به یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی در بین افراد تبدیل شده است؛ در حالی که این جراحی ی تواند با ریسک‌ها و عوارض متعددی همراه باشد. البته پزشکان متبحر و قابل اعتمادی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند که با مراجعه به این جراحان و انجام عمل توسط این پزشکان ریسک جراحی بینی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. در این مطلب سعی می‌کنیم نگاه مفصلی به عوارض عمل بینی بیندازیم.

عوامل به وجود آورنده عوارض عمل بینی

یکی از فاکتورها مهم که می‌تواند عوارض جراحی زیبایی بینی را به دنبال داشته باشد، جراح بینی است. در این مورد برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید به بهترین جراح بینی جرب و حرفه‌ای مراجعه کرد. عامل بعدی که ریسک جراحی بینی را افزایش می‌دهد مراقبت‌های قبل و بعد رینوپلاستی است؛ در این صورت اگر حرفه‌ای‌ترین جراح بینی را عمل کرده باشد؛ ولی بیمار قبل و بعد از عمل مراقبت‌های توصیه شده را به خوبی رعایت نکند  ممکن است در حین جراحی و بعد از عمل بینی دچار عوارض عمل زیبایی بینی شود.

از جمله مهم‌ترین نکات بعد از جراحی می‌توان به نحوه دراز کشیدن و خوابیدن، نحوه چسب زدن، ضربه نخوردن به بینی و عدم استعمال دخانیات اشاره کرد. توجه به این موارد می‌تواند روی نتیجه نهایی و رضایت بیمار از عمل رینوپلاستی تایر بسزایی داشته باشد.

انواع عوارض عمل بینی

در برخی واقع ممکن است بعد از عمل جراحی بینی عوارضی به وجود آید؛ البته عوارض عمل بینی نگران کننده نیست و پس از مدت کوتاهی بهبود پیدا می‌کنند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین اثرات جانبی عمل بینی می‌پردازیم.

• خونریزی بعد از جراحی بینی
  • ایجاد هماتوم سپتوم یا جمع شدن خون زیر پوست
  • حساسیت و واکنش آلرژیک فرد به داروهای بی حسی و بیهوشی
  • باقی ماندن جای اسکار و زخم و بخیه بر روی پوست بینی
  • نا تقارن بودن حفره‌های بینی
  • ایجاد درد، کبودی و التهاب بعد از پروسیجر
  • خون دماغ شدن
  • پاره شدن رگ خونی کوچک روی پوست بینی
  • عدم تقارن در سوراخ‌های بینی
  • درد بعد از جراحی بینی

عوارض عمل زیبایی بینی

1.درد پس از جراحی بینی

طی عمل بینی تغییراتی در اسکلت و غضروف بینی ایجاد می‌شود که موجب درد و ناراحتی بعد از جراحی بینی خواهد شد. این درد بسیار کم است و برای تسکین درد پزشک داروهای مسکن تجویز می‌کند.

2. شایع‌ترین عوارض عمل بینی؛ تورم بینی

از عوارض کوتاه مدت جراحی بینی، ورم بعد از عمل است که می‌توان با مصرف آب کرفس، استفاده درست از چسب بینی و کمپرس حالت تورم را کاهش داد.

3.برجای ماندن جای زخم بعد از جراحی

هنگامی که جراحی بینی توسط بهترین جراح بینی انجام شود، پزشک به صورت حرفه‌ای محل برش را بخیه می‌زند. در این صورت بعد از بهبودی کامل هیچ جای بخیه روی بینی دیده نخواهد شد. علاوه بر این برای کاهش جای زخم و بخیه باید داروها و پمادهای تجویز شده را مصرف کرد.

4.اختلال تنفسی پس از رینوپلاستی

اختلال تنفسی مهم‌ترین ریسک جراحی بینی است و در مواقعی به وجود می‌آید که جراح سطح مقطع مجاری تنفسی را بیش از اندازه کوچک نماید. به همین دلیل نباید اصراری برای کوچک کردن زیاد بینی داشت.

5.آبریزش و عطسه پس از جراحی بینی

یکی از عوارض عمل بینی آبریزش و عطسه بعد از جراحی است که برای کاهش این عارضه باید تا حد امکان از طریق دهان عطسه کرد؛ در این صورت به مجاری بینی فشار کمری وارد می‌شود. می‌توان با مشورت پزشک از قرص سرماخوردگی یا آنتی هیستامین استفاده کرد.

6.باقی ماندن جای چسب و آتل روی بینی

بعد از جراحی بینی برای فرم دهی درست بینی از چسب و آتل روی بینی استفاده می‌شود که در بیشتر موارد به دلیل فشار زیاد چسب و گچ جای آن‌ها بر روی پوست بینی باقی می‌ماند. از این رو نباید چسب و آتل را محکم روی بینی زد.

خطرات جراحی بینی

7.ایجاد مشکلات بویایی پس از رینوپلاستی

مشکلات بویایی که بعد از جراحی بین به وجودی آید از مهم‌ترین عوارض عمل بینی است. کاهش حس بویایی ممکن است به دلیل التهاب، ورم بافت داخلی بینی و ترشحات زیاد ایجاد شود. این مشکل امری طبیعی است که بعد از رفع تورم بینی حس بویایی باز می‌گردد.

8.کبودی اطراف چشم؛ عوارض عمل بینی

با توجه به تغییرات ایجاد شده روی بینی، وضعیت سیستم انعقاد خون و روش جراحی ممکن است خون از مویرگ‌ها به زیر پوست نفوذ کند و در آنجا جمع شود. برای کاهش این عارضه بیمار باید بعد از عمل زیبایی به مدت 48 ساعت از کمپرس سرد استفاده نماید.

9.چسبندگی داخل بینی بعد از جراحی

چسبندگی داخل بینی از عوارض خطرناک بعد از جراحی بینی است که می‌تواند باعث مشکل در تنفس بیمار شود. علت ایجاد این عارضه ترمیم نشدن برش‌ها و زخم‌های جراحی و چسبیدن بافت‌های داخل بینی می‌باشد. برای تشخیص دلیل بروز این مشکل در برخی مواقع سی تی اسکن ضروری است. این عارضه نگران کننده نیست؛ زیرا جراح بینی با قرار دادن گرافت بین تیغه بینی و پره‌ها از ایجاد هر نوع چسبندگی جلوگیری می‌کند.

10.عفونت؛ مهم‌ترین عوارض عمل بینی

احتمال ایجاد عفونت به دلیل برش و شکاف‌های ایجاد شده روی پوست بینی بعد از جراحی وجود دارد؛ چرا که ناحیه عمل باز است و آلودگی و باکتری به زخم وارد خواهد شد. برای پاک کردن هر نوع میکروب از محل عمل باید بعد از جراحی ناحیه برداشتن گچ با محلول ضدعفونی کننده شستشو داده شود. برای جلوگیری از ایجاد عفونت بیمار باید موارد زیر را رعایت کند.

• استریل کردن زخم‌ها بعد از جراحی
  • تعویض پانسمان به طور مرتب
  • جلوگیری از مرطوب شدن زخم‌ها و گچ بینی
  • مصرف مسکن و آنتی بیوتیک

افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن بیشتر از سایر افراد در معرض آلودگی و باکتری‌ها هستند. از این رو بعد از جراحی بیشتر دچار عفونت می‌شوند و باید نکات بهداشتی را بیشتر رعایت نمایند.

آیا امکان بازگشت عوارض عمل بینی بعد از چند سال وجود دارد؟

در بسیاری از موارد افراد بعد از چند سال دچار تورم بینی می‌شوند که این موضوع باعث نگرانی زیبا جویان شده است. عوامل مختلفی شامل نوع جراحی، مراقبت‌های بعد از عمل، سن بیمار، روش جراحی و عوامل ژنتیکی باعث ایجاد عوارض عمل بینی می‌شود. بعضی از این عوارض ممکن است تا چندین سال باقی بمانند یا اینکه دوباره برگردند؛ ول بسیاری از این عارضه‌ها پس از درمان و گذراندن دووره نقاهت بهبود خواهند یافت. تغییر شکل بینی، عفونت و خونریزی از جمله مواردی است که بعد از چند سال امکان بازگشت دارند.

تغییرات در ساختار استخوانی بینی و تغییرات در بافت نرم می‌تواند باعث تغییر شکل بینی بعد از جراحی شود. در برخی موارد در صورت عدم درمان ممکن است بعد از عمل بینی عفونت ایجاد شود و سبب ایجاد مشکلات بیشتری گردد. خونریزی و خون دماغ از دیگر عوارض عمل بینی است که می‌تواند بعد از چند سال فاصله از عمل جراحی به وجود آید.

برای جلوگیری از هر گونه ریسک جراحی بینی و عوارض آن بعد از عمل باید مراقبت‌های پس جراحی به درستی رعایت شود. برای مثال در صورتی که بیمار نکات مراقبتی مثل مصرف نمک و مواد غذایی تند را رعایت نکند یا برای زمان طولانی در برابر تابش آفتاب قرار بگیرد می‌تواند دچار تورم بینی شود.

آیا ریسک جراحی بینی موجب مرگ می‌شود؟

یکی از نگرانی‌ها و ریسک جراحی بینی در مورد مرگ و به هوش نیامدن بیمار بعد از عمل بینی است. نکته مهم در این خصوص سلامتی جسمانی افراد کاندید عمل بینی است که توسط پزشک جراحی زیبایی تایید می‌شوند و مشکلی به وجود نخواهد آمد. به همین دلیل بعد از جراحی بینی امکان مرگ بسیار کم است؛ مگر اینکه بیمار برای جراحی به پزشک بی‌تجربه‌ای مراجعه نماید. در مورد به هوش نیامدن بیمار باید توجه کرد که قبل از انجام عمل بینی از لحاظ وضعیت سلامتی و سوابق بیماری فرد بررسی می‌گردد. چنانچه فرد دچار بیماری زمینه‌ای بوده و بیهوش شدن خطرناک باشد به پزشک جراح اطلاع داده می‌شود.

عوارض جانبی رینوپلاستی در پیری

عمل بینی در هر سنی انجام شود می‌تواند عوارض یکسانی داشته باشد؛ البته باید توجه کرد که انجام رینوپلاستی در سنین بالا به دلیل کاهش قابلیت ارتجاعی و شل بودن پوست و افزایش سن می‌تواند عوارض شدیدتری داشته باشد. از مهم این عوارض طولانی شدن روند بهبودی، زخم و ماندن جای زخم و ترشحات بینی را می‌توان نام برد.

جمع بندی

عمل بینی مثل سایر جراحی ها عوارض و ریسک های خودش را دارد؛ ولی انتخاب پزشک و جراح غیر متخصص می تواند این عوارض را تشدید کند؛ بنابراین برای جراحی بینی مهم‌ترین نکته پیدا کردن پزشک قابل اطمینان و با تجربه است. از شایع ‌ترین عوارض عمل زیبایی بینی می توان به خونریزی، ورم و کبودی، تیرگی زیر چشم و هماتوم اشاره کرد. در این مطلب سعی شد تمام عوارض عمل بینی شرح داده شود تا در صورتی که شما نیز کاندید جراحی بینی هستید با اطلاعات کامل و دقیقی در مورد ریسک جراحی بینی و عوارض آن اقدام به عمل جراحی نمایید.