کلینیک جراحی زیبایی دکتر کریمیان
جستجو
انواع روش های جراحی بینی

راهنمای جراحی بینی

انواع جراحی بینی از جمله جراحی‌های درمانی و زیبایی وجود دارد که هر کدام نتیجه متفاوتی ارائه می‌دهند. این گستردگی و تنوع، انتخاب درست‌ترین روش را برای بسیاری از بیماران که به دنبال راهی مؤثر برای بهبود مشکلات تنفسی و ارتقای زیبایی خود هستند سخت می‌کند. بدن هر کسی منحصر به فرد است. بنابراین، هر جراحی بینی یا همان رینوپلاستی نیز کمی متفاوت خواهد بود. بهترین راه آن است که با انواع روش‌ها آشنا شویم. پس بیایید انواع مختلف جراحی بینی و اهداف آن‌ها را بررسی کنیم.

انواع روش‌های جراحی بینی

به طور گسترده‌تر، رینوپلاستی را می‌توان برای توصیف نه تنها روش‌های زیبایی که برای تأثیرگذاری بر ظاهر بینی طراحی شده‌اند، بلکه روش‌های پزشکی برای بهبود عملکرد بینی نیز مورد استفاده قرار داد.

جراحی بینی درمانی

جراحی بینی درمانی

اگرچه تصور می‌شود رینوپلاستی اغلب برای زیبایی کاربرد دارد، اما باید گفت جراحی بینی درمانی از حیاتی‌ترین جراحی‌ها به شمار می‌رود زیرا برای تصحیح تنفس ناقص ناشی از مشکلات ساختار بینی استفاده می‌شود. البته برخی ممکن است به دنبال آن باشند تا اندازه و شکل طبیعی بینی خود را اصلاح و آن را جذاب‌تر کنند تا با سایر ویژگی‌های صورت هماهنگ‌تر شود. اما بسیاری از افراد پس از ضربه دیدن و شکستن بینی، باید رینوپلاستی انجام دهند. در ادامه با انواع جراحی بینی درمانی آشنا خواهیم شد.

انواع خدمات درمانی جراحی بینی

در ادامه با انواع جراحی‌های بینی آشنا خواهیم شد. جراحی‌هایی که کاملاً برای بهبود و زندگی بیمار حیاتی است و نقش مهمی در ادامه زندگی وی خواهد داشت.

انواع جراحی بینی درمانی

رینوپلاستی پس از سانحه

هنگامی که بینی آسیب می‌بیند، هر چیز فاجعه باری می‌تواند بر ساختار پیچیده و به هم متصل درون بینی تأثیر بگذارد. از جمله شکستگی استخوان، غضروف آسیب دیده، تغییرات قابل مشاهده در بینی، انحرافات داخلی، عدم تقارن درون و بیرون و حتی مشکل در تنفس.

خونریزی نیز نگرانی دیگری است زیرا لخته‌های خون می‌توانند مانع جریان خون منظم شوند. این منجر به مرگ بخش‌های اساسی بین راه‌های هوایی بینی می‌شود، وضعیتی که از نظر پزشکی به عنوان هماتوم سپتوم شناخته می‌شود.

جراحی بینی پس از سانحه

عمل بینی ترمیمی

پس از جراحی برداشتن تومور سرطان یا گاهی اوقات به دنبال ضربه به صورت، بینی ممکن است به دلیل فقدان بافتی که برداشته شده یا از بین رفته است، به شدت تغییر شکل دهد. رینوپلاستی ترمیمی برای بازگرداندن بافت‌هایی که وجود ندارند یا آسیب دیده‌اند، ضروری است.

به دلیل ماهیت پیچیده این روش، بیماران ممکن است به چندین عمل جراحی در یک دوره چند ماهه نیاز داشته باشند. علاوه بر این، رینوپلاستی ترمیمی یک عمل تخصصی است و بیماران باید به دنبال جراحانی باشند که تجربه زیادی در این زمینه دارند.

انواع جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی

یکی از انواع جراحی بینی که بسیار پرطرفدار است، جراحی زیبایی بینی است. این نوع جراحی ممکن است به تنهایی برای افزایش زیبایی و بهبود احساس فرد نسبت به ساختار و فرم بینی انجام شود. همچنین ممکن است پس از انجام جراحی درمانی بینی، برای تکمیل جراحی درمانی و بهبود هرچه بیشتر ظاهر فرد پس از حادثه انجام شود.

رینوپلاستی کاهشی

رینوپلاستی کاهشی یکی از انواع جراحی بینی است که اندازه بینی را کاهش می‌دهد. بیماران با انتخاب این نوع جراحی می‌توانند اندازه کلی بینی را کاهش دهند یا روی نواحی خاصی که باید کوچک‌تر شوند، مانند نوک، قوز یا برآمدگی و موارد دیگر تمرکز کنند. در طی این فرآیند، تغییر اندازه اغلب با برداشتن غضروف و/یا استخوان از بینی برای رسیدن به شکل و اندازه دلخواه انجام می‌شود.

این نوع رینوپلاستی یک روش جراحی برای ترمیم شکل و عملکرد بینی که قبلاً جراحی شده، طراحی شده است. اگر بیمار از نتایج اولیه جراحی بینی راضی نباشد، ممکن است یک تجدید نظر را انتخاب کند. بیماران همچنین ممکن است در صورت رضایت از نتایج، رینوپلاستی اصلاحی را انتخاب کنند تا تغییرات بیشتری را بررسی کنند. یکی دیگر از دلایل رایج این عمل، مشکلات تنفسی است.

از آنجایی که یک جراح متخصص، ساختار بینی شما را تنظیم می‌کند، ممکن است به طور تصادفی منجر به انسداد کوچکی شود که بر تنفس شما تأثیر می‌گذارد. رینوپلاستی اصلاحی پیچیده است و در صورت عدم وجود مقدار کافی غضروف می‌تواند شامل پیوند غضروف برای ساختار داخلی شود. این جراحی هم در بخش درمانی و هم در بخش زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مواردی که نیاز به رینوپلاستی اصلاحی دارند می‌توان به مشکلات زیر اشاره کرد:

  • انسداد راه هوایی بینی
  • عمل بیش از حد بینی
  • بدتر شدن عدم تقارن
  • شکل دهی ناقص (تغییر ناکافی زیبایی کافی)
  • برآمدگی بیش از حد یا ناکافی نوک
  • بافت اسکار ضخیم شده

عوارض عمل جراحی بینی

پس از اتمام جراحی، برای کاهش خونریزی و تورم بینی، احتمالاً چند روزی را در حالی که سر خود را بالا قرار داده‌اید استراحت خواهید کرد.

همچنین ممکن است دچار سردرد شوید و صورت شما متورم شود یا کبودی را در اطراف چشمان خود تجربه کنید. پزشک ممکن است دارو‌هایی را برای کمک به کاهش درد تجویز کند. هنگامی که پوست به رنگ معمولی خود بازگشت و تورم کاهش یافت، نتایج زیبایی آشکارتر خواهد بود.

عوارض عمل جراحی در پیری

رینوپلاستی با خطراتی جزئی همراه است که با افزایش سن احتمال بیشتر شدن عوارض جراحی بینی افزایش می‌یابد. همچنین تغییرات چشمگیر در افراد بالای 50 سال دشوار است. جراحان ماهر قبل از عمل، ارزیابی‌های کامل انجام می‌دهند، و خطرات احتمالی را به بیمار گوشزد می‌کنند

عوارض جراحی بینی در پیری
زمان مناسب برای عمل بینی

جراحی بینی برای چه کسانی مناسب نیست؟

تقریباً همه نوع افراد می‌توانند از جراحی بینی بهره‌مند شوند. ممکن است احساس کنید وقت آن رسیده است که ظاهر جدیدی داشته باشید، یا ممکن است آسیب یا نقص مادرزادی داشته باشید که بینی شما را تحت تأثیر قرار داده است. جراحی بینی می‌تواند برای مردان و زنان از هر قومیتی مفید باشد. اما در صورتی که مشکلات یا بیماری‌های دیگری داشته باشید که بر عمل جرای بینی تأثیر بگذارد، ممکن است جراحی بینی برای شما مناسب نباشد. در این صورت با مشورت گرفتن از پزشک متخصص می‌توانید محدودیت‌های خود را بررسی کنید تا بهترین روش را برای جراحی بینی خود انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که حداقل سن برای جراحی حدود 14-16 برای دختران و 16-17 برای پسران است تا به غضروف‌ها زمان لازم برای بلوغ داده شود.

چگونه بهترین متخصص جراحی زیبایی بینی را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن بهترین متخصص جراحی بینی ممکن است ابتدا بخواهید مطمئن شوید آیا بینی شما به جراحی درمانی نیاز دارد یا زیبایی یا اینکه به هردو نیازمند هستید. پس از آن که مطمئن شدید، ممکن است بخواهید به متخصصی مراجعه کنید که سابقه و تجربه در جراحی روش مورد نظر شما را داشته باشد.

در هر صورت، یک جراح حرفه‌ای باید برای هر بیمار، ساختار استخوان، غضروف، نوع پوست و قومیت شما را در ایجاد زیبایی‌شناسی متعادل برای ساختار بینی که بهترین تناسب با نسبت‌های صورت شما دارد، در نظر بگیرد. چنین جراحی عموماً در بین بیماران شناخته شده است و رضایت زیادی در طول سال‌ها تجربه دریافت می‌کند.

منابع: nosecomfort, houstonfaces

بهترین جراح بینی
پیمایش به بالا