کلینیک جراحی زیبایی دکتر کریمیان
رزرو وقت ملاقات
رزرو سریع و آسان نوبت ملاقات
جراحی و عمل بینی

همه چیز درباره جراحی و عمل بینی یا رینوپلاستی

در جهانی که زیبایی و تناسب اندام از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است، جراحی بینی یا رینوپلاستی به یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای دستیابی به ظاهری دلخواه تبدیل شده است. بینی، به عنوان یکی از بارزترین اجزای چهره، نقش کلیدی در تعادل و هماهنگی ویژگی‌های صورت دارد. از این رو، جراحی بینی نه تنها می‌تواند تاثیر چشمگیری بر زیبایی ظاهری فرد داشته باشد بلکه می‌تواند به بهبود عملکرد تنفسی و افزایش اعتماد به نفس نیز کمک کند. در این مقاله، با نگاهی دقیق به جراحی و عمل بینی، از انواع روش‌ها گرفته تا نکاتی برای انتخاب بهترین جراح، سفری اطلاعاتی را آغاز می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرید.

آشنایی با جراحی بینی

جراحی و عمل بینی، که با نام رینوپلاستی نیز شناخته می‌شود، عملی است که با هدف بهبود فرم، اندازه و کلی تناسب بینی با سایر ویژگی‌های صورت انجام می‌گیرد. این جراحی به دو دسته کلی زیبایی و ترمیمی تقسیم می‌شود. جراحی زیبایی بینی، به دنبال ایجاد تغییراتی است که ظاهر بینی را به شکلی دلخواه تغییر دهد، در حالی که جراحی ترمیمی بینی بر رفع مشکلات تنفسی و ساختاری تمرکز دارد. تصمیم برای انجام هر نوع جراحی باید با در نظر گرفتن انتظارات واقع‌بینانه، اهداف زیبایی‌شناختی و نیازهای فیزیولوژیکی فرد گرفته شود.

بررسی جراحی و عمل بینی

جراحی و عمل بینی به ایجاد تغییر در ظاهر و فرم بینی کمک می‌کند. تغییراتی که به واسطه این عمل بر صورت و چهره فرد ایجاد می‌شود کاملاً مشهود بوده و به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار است. عمل بینی که تحت عنوان رینوپلاستی نیز شناخته می‌شود  به تناسب هرچه بیشتر بینی با اجزای صورت کمک می‌کند. علاوه بر بعد زیبایی، جراحی بینی نقش مهمی در برطرف کردن اختلالات تنفسی نیز داشته و در طی انجام عمل سپتوپلاستی نواقص ساختاری بینی رفع می‌گردد.

جراحی و عمل بینی زیبایی  از جمله عمل‌های جراحی است که انجام آن اغلب توسط جراح پلاستیک و زیبایی یا متخصص گوش و حلق و بینی صورت می‌گیرد. قبل از انجام عمل بینی، فرد بیهوش شده و هیچگونه دردی را در فرایند جراحی احساس نخواهد کرد. همچنین بعد از عمل احتیاج به بستری نبوده و فرد بعد از به هوش آمدن ترخیص می شود.

آمادگی برای جراحی بینی

آمادگی برای جراحی و عمل بینی شامل مشاوره با جراح، انجام آزمایش‌های پزشکی و تنظیم انتظارات می‌شود. انتخاب جراح مناسب، که تجربه و تخصص کافی در زمینه رینوپلاستی دارد، اهمیت بالایی دارد. بهترین جراحان زیبایی بینی افرادی هستند که نه تنها دانش فنی و تجربه قابل توجهی در این زمینه دارند، بلکه باید قادر به ایجاد یک ارتباط موثر با بیماران خود باشند، تا بتوانند نیازها و انتظارات آنها را به درستی درک کنند و به آنها پاسخ دهند. نمونه کارها، بازخوردهای بیماران قبلی، و میزان رضایتمندی آنها از نتایج حاصل از جراحی، اطلاعات مهمی هستند که باید قبل از انتخاب جراح بررسی شوند.

انواع جراحی بینی

افراد با هدف‌های مختلفی تصمیم به انواع جراحی و عمل بینی می‌گیرند. مهمترین این اهداف عبارتند از:

  • جراحی زیبایی بینی
  • جراحی ترمیمی بینی
  • جراحی زیبایی و ترمیمی بینی

البته هر یک از این جراحی‌ها بایستی با توجه به تشخیص و نظر تخصصی پزشک انجام شود. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر هر یک از روش های جراحی زیبایی بینی می‌پردازیم.

 عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی

انجام جراحی زیبایی بینی(Rhinoplasty) نقش مهمی در بهبود ویژگی‌های چهره دارد. افرادی که از ظاهر بینی استخوانی یا گوشتی خود ناراضی هستند و اندازه بزرگ آن باعث شده تا اعتماد به نفس خود را از دست بدهند بیش از سایرین داوطلب انجام این عمل زیبایی هستند. به طور کلی این عمل زیبایی برای موارد زیر انجام می‌گردد:

عمل زیبایی بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی معمولاً برای بینی‌هایی که غضروف‌ها و استخوانی مستحکم و در عین حال پوستی نازک دارند به کار می‌رود. تغییراتی که به واسطه انجام عمل زیبایی بینی بر روی این مدل بینی‌ها انجام می‌گیرد اغلب مطلوب و قابل توجه است.

عمل زیبایی بینی گوشتی

عمل جراحی بینی گوشتی اغلب برای بینی‌هایی که پوستی ضخیم با پره‌های پهن استفاده می‌شود و عمل زیبایی آن نیاز به دقت و ظرافت بیشتری در مقایسه با دیگر مدل‌های بینی دارد.

عمل زیبایی بینی معمولی

بینی معمولی نیز از مشخصات ظاهری هر دو بینی استخوانی و گوشتی البته در میزان کمتری برخوردار است. بدین ترتیب ضخامت پوست در این مدل بینی متوسط بوده و از لحاظ ظاهری تقریباً بدون مشکل و طبیعی به نظر می‌آید. اغلب افراد دارای بینی معمولی برای داشتن بینی عروسکی یا کوچک تر تن به انجام این عمل زیبایی می‌دهند.

به طور کلی جراحی و عمل بینی در هر سه مدل بینی بایستی کاملاً در راستای تناسب با دیگر اجزای صورت انجام شود. همانطور که بینی زشت جلوه زیبای صورت را از بین می‌برد، عدم تناسب بینی با فرم سایر اعضای صورت از جمله چشم‌ها و دهان نیز نتیجه مناسبی را به همراه نخواهد داشت. کسب مشاوره از بهترین متخصص جراح پلاستیک و زیبایی می‌تواند شما را در این امر کمک نماید.

جراحی ترمیمی بینی

جراحی ترمیمی بینی همانطور که از نامش پیداست برای رفع مشکلات ساختاری بینی مانند تنفس، مسدود شدن مجرای تنفسی، خروپف و… انجام می‌گیرد.

در ادامه به بررسی مشکلات مختلفی که در طی عمل ترمیمی بینی برطرف می‌شود خواهیم پرداخت.

حذف یا ترمیم قوز بینی

قوز بینی به دلایل مختلفی از جمله شکستگی، ضربه و یا به صورت مادرزادی به وجود می آید. وجود قوز علاوه بر مسائل ظاهری ممکن است مشکلاتی را در هنگام تنفس برای افراد ایجاد کند. در طی جراحی ترمیمی استخوان بینی کوچک و اصلاح می‌شود.

انحراف بینی

انحراف بینی (Septal Deviation) معمولاً به واسطه صدمه در غضروف تیغه بینی به وجود می‌آید. هرچند که این مشکل از نظر ظاهری قابل مشاهده نیست اما باعث اختلال در تنفس فرد شده و مشکلاتی مانند خشکی گلو، خرخر و… را به دنبال دارد.

پولیپ بینی

پولیپ بینی (Nasal polyp) به واسطه توده‌هایی ناشی از آلرژی، عفونت و فیبروز کیستیک به وجود می‌آید. بر همین اساس سینوس‌ها و مجرای تنفسی بینی مسدود شده و فرد دچار اختلال تنفسی می‌شود. در عمل ترمیمی بینی، توده آن برداشته شده و مجرای تنفسی فرد باز می‌شود.

عمل ثانویه بینی

در مواردی که فرد از اولین جراحی و عمل بینی خود نتیجه لازم را کسب نکرده باشد، نیاز به جراحی مجدد خواهد بود که به آن جراحی ثانویه بینی (Revision rhinoplasty) می‌گویند. در فرایند این عمل کلیه عیوب بینی از جمله مشکلات تنفسی و ظاهری برطرف خواهد شد.

جراحی زیبایی و ترمیمی بینی

جراحی و عمل بینی زیبایی و ترمیمی در واقع هر دو عمل ترمیمی و عمل زیبایی را شامل می‌شود. مثلاً در طی جراحی زیبایی و ترمیمی بینی برای یک بینی استخوانی که دارای پولیپ است، علاوه بر کوچک شدن سایز بینی، پولیپ آن نیز درمان می‌گردد.

روند جراحی و عمل بینی

روند جراحی و عمل بینی می‌تواند بسته به اهداف و نیازهای فردی، متفاوت باشد. این عمل معمولاً تحت بیهوشی عمومی یا موضعی همراه با آرام‌بخش انجام می‌گیرد و مدت زمان آن می‌تواند از یک تا چند ساعت متغیر باشد. جراحی و عمل بینی به دو روش اصلی انجام می‌شود: بسته و باز. در روش بسته، برش‌ها در داخل بینی ایجاد می‌شوند و هیچ برشی بر روی پوست بینی دیده نمی‌شود. در روش باز، یک برش کوچک در زیر ستون بینی (کلوملا) ایجاد می‌شود که این امکان را به جراح می‌دهد تا بهتر بتواند ساختار بینی را ببیند و تغییر دهد. انتخاب روش جراحی به عواملی مانند ساختار بینی و اهداف مورد نظر بستگی دارد.

مهمترین عوارض جراحی بینی

جراحی و عمل بینی درست همانند بسیاری از عمل‌های جراحی دیگر ممکن است با عوارض خاصی همراه باشد. چنانچه این عمل توسط متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی حرفه‌ای و مجرب انجام شود بدون شک عوارض کمتر و نتیجه رضایت بخش‌تری را به دنبال دارد.

با توجه به تقاضای بسیار بالا جهت انجام جراحی‌های زیبایی از جمله عمل بینی، شاهد تبلیغات گسترده‌ای در این خصوص هستیم که برخی از آنها با شعار هزینه کمتر اقدام به انجام جراحی‌های غیر اصولی در شرایط نامناسب می‌نمایند. افرادی که جراحی و عمل بینی خود را تحت نظر افراد غیر متخصص انجام می‌دهند معمولاً با عوارض بسیاری از جمله عفونت، بی حسی، خونریزی، باقی ماندن تورم، زخم و از دست دادن عصب به صورت دائمی مواجه می‌شوند. بر همین اساس متقاضیان عمل بینی بایستی در انتخاب پزشک متخصص و مکان انجام جراحی دقت لازم را داشته باشند.

کارهایی که قبل از جراحی و عمل بینی بایستی انجام دهید

  • قبل از هر اقدامی برای انجام عمل بینی ابتدا با یک متخصص حرفه‌ای و مجرب مشورت کرده و مشاوره‌های لازم را در خصوص جراحی بینی اعم از نوع عمل، عوارض و مراقبت‌های آن کسب کنید.
  • از چند هفته‌ قبل از انجام عمل بینی کشیدن سیگار و مصرف الکل را ترک کنید.
  • همچنین مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و بروفن را از دو هفته قبل عمل متوقف سازید.
  • آزمایش‌های تجویز شده توسط پزشک را انجام داده و همچنین اطلاعات لازم را در خصوص سوابق بیماری‌های خود در اختیار پزشک قرار دهید.
  • در حدود ۸ ساعت پیش از عمل جراحی بینی از خوردن و آشامیدن بپرهیزید.

مراقبت های بعد از جراحی و عمل بینی

 

کارهایی که بعد از جراحی و عمل بینی بایستی انجام دهید

  • در ۲۴ ساعت اول بعد از عمل جهت بهبودی هرچه زودتر کبودی صورت از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • در چند روز اول جراحی بینی از انجام کارهایی مانند خندیدن، باز کردن دهان و حرف زدن زیاد خودداری نمایید.
  • همچنین تا ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی از مایعات و غذاهای بسیار نرم استفاده کنید تا فشار کمتری به عضلات صورت وارد شود.
  • در روزهای اول جراحی علائمی از جمله گلودرد و ترشحات خونی در بینی طبیعی است.
  • از تخلیه شدید و فین کردن بینی بپرهیزید.
  • به مدت دو هفته بعد از انجام جراحی و عمل بینی از بالش بیشتری برای خواب استفاده کرده و سر را بالاتر نگهدارید.
  • تا مدت یک ماه از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری نمایید.
  • تا مدت دوماه انجام فعالیت‌هایی مانند جکوزی، سونا، آفتاب گرفتن و شنا ممنوع است.
  • استفاده از کمپرس سرد را در صورت داشتن خونریزی فراموش نکنید.
  • حتی الامکان از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کرده و از لباس‌های گشاد و دکمه‌دار استفاده کنید.
  • از هرگونه فشار به بینی چه در هنگام خواب و چه بیداری خودداری نمایید.
  • برای شستشو و نظافت بینی از پنبه و سرم مخصوص طبق دستور پزشک استفاده کنید.
  • داروهای تجویز شده از سوی پزشک از جمله مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها بایستی به موقع و کامل مصرف شود.

دوره نقاهت و بهبودی جراحی و عمل بینی

دوره نقاهت پس از جراحی و عمل بینی یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند کلی بهبودی است. بیماران ممکن است تجربه کنند تورم، کبودی، و احساس ناراحتی در ناحیه بینی و اطراف چشم‌ها. مراقبت‌های بعد از عمل شامل استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم، مصرف داروهای تجویزی برای کنترل درد و جلوگیری از عفونت، و اجتناب از فعالیت‌های سنگین یا هر گونه فشار به بینی است. مدت زمان لازم برای بهبودی کامل می‌تواند متفاوت باشد، اما بیشتر بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که ظاهر نهایی بینی‌شان را طی یک سال کامل ببینند.

سخن پایانی

جراحی و عمل بینی از جمله عمل های زیبایی است که نقش مهمی در ظاهر و چهره افراد ایفا می‌کند. درخواست برای عمل بینی از سوی افراد با انگیزه‌های مختلفی از جمله زیبایی، ترمیمی و یا تلفیقی از این دو انجام می‌گیرد. در این مقاله با انواع جراحی بینی و روش‌های مختلف آن آشنا شدید.

با توجه به اینکه درخواست و تقاضا برای انجام این عمل جراحی روز به روز در حال افزایش است بایستی در انتخاب پزشک جراح حداکثر دقت را به خرج داد. به هیچ عنوان تبلیغات دروغین و ادعاهای نادرست افراد غیرمتخصص را باور نکنید. با انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم می‌توانید در نهایت بهترین متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی را انتخاب کرده و این عمل جراحی مهم را به وی بسپارید. بدین ترتیب ضمن رضایت از نتیجه جراحی و عمل بینی، با کمترین عوارض و ناراحتی‌های بعد از عمل مواجه خواهید شد.

پیمایش به بالا